tisdag 18 december 2012

Den magiska dörren av Somo

Kapitel 1
Hej jag heter Saga och är 8 år. Jag går till Bureskolan jag tycker om Bureskolan. Emilia är min kompis och jag tycker om henne för att vi leker så bra ihop. Jag är rädd för rektorn, för att hon ser så arg ut. I vår skola finns det en konstig dörr.


Kapitel 2
Under dörren finns ett brev från någon som behöver hjälp. Så jag går till rektorn för att hon har en nyckel till dörren. Jag tar nyckeln från rektorns ficka. Jag är så glad så jag går till dörren och jag låser upp dörren. Jag öppnar dörren.

Kapitel 3-4
Jag ser en orm. Jag är rädd för ormar. De är läskiga. Jag hör ett konstigt ljud ”Woooo..”. Det låter som ett spöke. Jag hör ett läskigt ljud. Spöket vill gå ut så det skrev ett brev till mig. Så jag släpper ut spöket. Spöket tackar mig. Varsågod sa jag det till spöket. Jag är så glad för att spöket kan gå ut. Spöket går ut till solen . Jag känner mig mycket varm i mitt hjärta.


Kapitel 5
Jag hör ett ljud ”Toom Toom”. Ljudet kommer från ett träd. Jag frågar:
  • Vem är det?
  • Det är jag, svarade någon lite nervöst.
  • Kan du visa dig?
Emilia kommer ut. Jag är rädd så jag frågar :
  • Vad gör du här?
  • Jag vill ha hjälp, sa Emilia.
  • Ok.
  • Min hund är borta i skogen, berättade Emilia.
Jag vet inte hur jag ska hitta hunden för att jag vet inte vilken väg hunden gått.


Kapital 6
Rätt som det var kom jag på hur jag skulle göra. Jag skulle följa hundens spår.
  • Jag har ett bra ide´, sa jag . Vi ska följa hundens spår, men vi måste hämta saker.
  • Ett ben
  • Foto på hunden
  • Ett långt rep
  • En lampa
Jag och Emilia ska gå och hämta ett ben, foto på hunden, ett långt rep och en lampa i Emilias hus. Jag ska gå till skolan och jag ska gå till den magiska dörren. Så jag går och hämtar alla saker. Jag kommer tillbaka till den magiska dörren.


Kapitel 7
Jag och Emilia går till Emilias hem och hämtar ett ben, foto på hunden, ett långt rep och en lampa. Emilia öppnar dörren med nyckeln. Vi går till köket för att hämta ett ben som är vitt. Vi går upp till Emilias sovrum för att hämta ett foto på hunden som är stort. Vi går ner i källaren för att hämta ett långt rep. Vi kan inte hitta en lampa så vi går till skolan. Vi går till fröken Marin för att fråga om hjälp. Fröken Marin går och hämtar en lampa som är rosa. Jag har alla saker och jag går till den magiska dörren.

Kapitel 8
Jag går till den magiska dörren och jag tar hundbenet och hundgodis och foto på hunden och ett långt rep och en lampa.
Jag täffar spöket och spöket skrämmer mig för att spöket tror att jag ska ta saker i spökets skog. Jag springer och spöket springer. Jag lyser på spöket och spöket går sönder. Jag ropar på hunden och jag hör hunden. Hunden springer till mej och jag tar hunden och går till Emilia. Emilia sa tack till mej. Jag sa hejdå och gick till skolan.

Kapitel 9

Dagen efter sitter jag i skolan och tänker på det som hände igår. Jag räknar matte. Jag ser rektorn tappa alla böcker och jag springer och hjälper henne. Rektorn säger tack. Jag berättar om den magiska dörren. Det blir vår hemlighet. Och jag säger inte till någon. Fröken seger nu är det rast. Jag går ut och leker med kompisarna. Vi leker ett två tre rött ljus. Det är roligt. Det är ringer in och jag jobbar med matte. Fröken säger att jag ska titta på Pelle. Och jag på tittar ut genom fönstret. Det är snö.
    Hej då tack för i dag

1 kommentar:

  1. det va bra men du hade några stavfel.
    det besta vi tykte va att du skule följa hundens fotspår.

    !!!!!!!!(=(=emil och william=)=)!!!!!!!!!



































    SvaraRadera