tisdag 18 december 2012

Den magiska dörren av Ellen

Kapitel 1 HEJ

Hej jag heter Josefin. Min skola heter Bureskolan .
Jag är 10 år. Min kompis heter Helena och hon är lika gammal som mig.
Jag och Helena brukar gå runt skolgården . Jag är rädd för skolsyster. För hon tar sprutor när man inte behöver. En konstig dörr som finns på toaletten och jag vet inte var som händer om jag går in i den. Dörren är låst nycklarna finns hos skolsyster. I dag har Josefin en röd tröja på sej och ett par svarta byxor.
Kapitel 2 BREVET

Vad är det som sticker fram under den konstiga
dörren.
Hon tar brevet och läser brevet det står så här.
Hej 3050847
min katt har blivit taget av en farlig kanin.
Du måste hjälpa mig.
Du måste öppna den magiska dörren även om det står stör ej på dörren. När du öppnar dörren kommer du till godis landet. Hälsningar Alva Månstens älvan.

Kapitel 3 NYCKLANA

Jag måste få tag i nycklarna tänkte jag men undra vart dom finns? Jag frågar fröken.
-Vart finns nycklarna till förrådet.
-Dom finns hos skolsyster.
Jag tyckte att det var konstigt att nycklarna fanns hos skolsyster. Helena kan du låsas vara sjuk
-okej förresten. Var det för det finns ett par nycklar
och dom behöver jag.
-varför det
-för att jag hittade ett brev och jag läste brevet jag var nervös när jag läste brevet det var ett rop på hjälp!
-okej då fattar jag.
-Ska vi göra det.
-okej. Skolsyster skolsyster jag har ont i benet. Ska vi fixa det då. Okej Helena kände sej rädd jag kände mig också jätte rädd tänk om hon skulle märka det.
Jag fik tag i nycklarna jag blev jätte glad det kändes som att solen sken enda in i hjärtat jag hade fort tag i nycklarna. Jag skyndade mig allt var jag orkade. Jag kom till dörren jag visste inte vilken nyckel som passade men som tur var hittade jag den riktiga nyckeln jag stoppade in nyckeln i nyckel hålet och vred.

KAP 4 EN ANNAN VÄRLD

Jag öppnade dörren. Jag går själv jag vill inte förlora dig. Det var fult med godis och jag märkte att det var ett godis land. Jag såg träd med godis i och buskar med godis i stället för blommor. Det luktade godis jag kände godis jag hörde en människa.

Kapitel 5 En annorlunda vän

Jag stod kvar och efter 2 minuter kom nån som så ut som en älva. Vem är du?
  • Jag är älvan månstens älvan nova. Vem är du?
  • Jag är Josefin svarade jag lite nervöst.
    Älvan gick likadant som min kompis Helena .
    I natt kom en konstig kanin som var en elak kanin som hete Daniel. Du måste gå till den annorlunda världen som Daniel bor. Daniel bor i en vulkan.
    bor han i en vulkan. Du måste ta nycklarna som hänger runt halsen på honom. Jag tänkte. Vilket stort problem jag måste göra.

Kapitel 6 MITT UPDRAG

Rätt som det var kom jag på hur jag skulle göra. Jag måste ha lite saker.
  • En låtsas katt
  • Ett långt rep
  • Ett fiskespö
När jag hade kommit på sakerna jag behövde så sprang jag till dörren.


Kapitel 7 TILLBAKA I SKOLA

När jag kom tillbaka till skolan var allt som vanligt det hade ringt in precis och då så sa fröken:
-Vart har du varit? Jag sa:
-Jag var bara på toaletten, sa jag. Det såg konstigt ut på något sätt. Det var därför jag var vid de andra landet . Jag hade glömt av min kompis. Jag smög till vaktmästarens verkstad och då tog jag ett långt rep. Sen smög jag och hämtade dom sakerna till mig. Jag hämtade mitt fiskespö sen sprang jag till skolan. Då sa fröken igen:
-Var har du varit ?
-Jag var på dagis gården.
När jag skulle hämta låtsaskatten så kunde jag inte göra det själv och då sa jag till min kompis och då så smög jag till 0:an och då tog jag en gosedjurs katt. Fast 0:ans fröken och frågade:
-vart ska du använda den till?
-Min fröken sa till mig att jag skulle hämta den till ett prov .
-Ta den då.
-Tack tack så mycket. Nu kan jag gå till den magisk dörren tänkte jag men jag måste säga till min fröken.

Kapitel 8 SANNINGENS ÖGONBLIK

Jag tog mod till mig och gav mig väg. När jag kom till den annorlunda världen. När jag kom in i den andra värden träffade jag fienden och han sa att jag skulle följa med honom och det gjorde jag. När jag kom till hans hus kan man säga. Det var ganska smutsigt. Jag hade lagt katten mitt framför honom han tog katten så fort han kunde och då slängde jag upp det långa repet till buren och tog nycklarna från den elaka kaninen som hade tagit katten. Då tog jag fram fiskespöt och knöt fast nycklarna till buren innan jag kastade upp nycklarna så att katten kunde låsa upp så märkte jag att den farliga kaninen hade likadana ögon som skolsköterskan och kaninen gick likadant som skolsköterskan. När jag hade märkt allt som var likt min skolsköterska kastade jag upp linan på fiskespöt så att katten kunde låsa upp å sen tog jag i mot katten när den hoppade och sen sprang jag till min nya vän. När jag kom till min nya vän och när jag lämnade katten sa hon så här:
-Tack tack så mycket.


Kap 9 Tills någon annan öppnar dörren igen
Dagen efter satt jag på lektionen och tänkte på allt som hade hänt . När jag hade gått ut på rast såg jag att skolsköterskan titta på sina nycklar och höll på att trilla för att det låg en sten i vägen . Jag tror att hon saknade en nyckel. När hon trillade kom hon på att det saknades en nyckel . När jag kom och frågade om det gick bra då sa jag att det var jag som hade tagit nycklarna. Det var Helena som låtsades att hon var sjuk. Vi har det som en hemlighet
-Okej, sa skolsköterskan.
När jag träffade min kompis gick vi runt skolan. Som var våran sak som vi gillar att göra.

1 kommentar:

  1. Du var väldigt påhittig men du behövde mer punkter annars var det väldigt bra.Emilia Nora

    SvaraRadera