tisdag 18 december 2012

Den magiska dörren av Nora

Kapitel1 Hej
Ja heter Julia och jag är 9 år och jag går i åtrås skolan.
Jag bor i Burseryd. På vår skola finns det
en magisk dörr, men där får vi inte gå in. Jag är rädd för vår rektor, för hon stampar med skona. Jag har
en vän som heter Vilma och hon vet om att den magiska
dörren finns.
Kapitel 2 Brevet
En dag såg jag ett brev under dörren.
I brevet sto det så här:


Hej, jag behöver din hjälp för att jag har fastnat bakom denna dörren. Snälla kan ni hjälpa mig?
Vänlig hälsning Felicia.


Kapitel 3 Nycklarna
Nu va jag tvungen att få tag i nycklarna
till dörren. Någon där inne va fast. jag hade set rektorn med nycklarna, men hur ska jag få tag i dom? På matrasten bruka hon hänga dom på en kroken i korridoren. Men om jag går in, blir fröken arg, för att jag är för
liten. Jag kan ju vänta tills hon har ätter klart nu kommer hon. vad ska ja säga
-Ä hej rektorn, fröken sa att jag skulle hämta nycklarna, för att vi ska hämta en sak från förrådet
-okej
-tack
ges nu har jag nycklarna. Men viken nyckel är det? Vi går och provar. Tänk om det händer något? Vi sätter i nyckeln ändå.

Kapitel 4 en annan värld
På andra sidan öppnade sig en värld jag smög in i den magiska värden det va lite som ett land. Som jag sände
igen. Typ som vår trädgård i skolan det kan jag grunna på. Nu går vi in det är lite läskigt, men det lukta Som rosor efter en stund då lyser det upp
Oj det va bara solen. Men vad är det som skriker?


Kapitel 5 En annorlunda vän
Jag kollade runt. Plötsligt hör jag ett skrik
men typ det låter från alla håll. Jag
följde stigen, men när jag hade kommit
in lite djupare in i skogen ser jag en liten figur. Jag gick fram till figuren och frågade:
  • Vet du vem Felicia är?
  • Ja hon har blivit tagen av ett monster,
  • Ja men va är hon
  • Hon är i ett slott men, det ligger långt har ifrån, sa figuren.
- Ja men då går jag,sa Julia
- Nej gå inte det är för farligt, sa figuren
  • Hur farligt,? sa Julia
  • Jag kan förklara. Det finns ett monster som vaktar slottet. Det är farligt sa figuren
  • Okej sa Julia

Kapitel 6 Mitt uppdrag
Rett som det va. Kom jag på hur jag skulle göra. Jag kommer behöva detta:
  • mat
  • kött
  • nät
Jag kommer smyga fram till dörren och
locka med matt. För när monstret kommer så släppte jag ner nätta.
Sen kan jag ta nycklarna och rädda fen Felicia.
- Hej då figuren nu går jag hem.

Kapitel 7 Tillbaka i skolan

När jag kom tillbaka till skolan var allt
som vanligt ”... Nu skulle jag få tag i kött
men hur . Det kan finnas i köket. Men tänk om mattanten kommer och ser mig .
Men jag säger att fröken skickade mig. Jag smög till köket. Men rätt som det var råkade jag välta ner glasen. Och mattanten märkte mig vad ska jag göra
-Förlåt mig, sa Julia
-Men vad gör du här? sa mat tanten
-Men jag skulle hämta mat sa Julia
  • Okej sa mat tanten
  • - Jag går och hämtar mat sa Julia
Nu är jag äntligen klar men nu måste jag gå och fixa ett nät .Men jag måste ha hjälp jag fråga Vilma
- Hej Vilma det va länge sen men kan du hjälpa mig med ett nät.
- Okej men var finns det? Sa Vilma
- Jag vet det finns hos vaktmästaren. men vi måste vänta till vaktmästare tagit sin tupplur, sa Julia
- Men det gör han efter maten och det är länge kvar, sa Vilma
- Ja men då får vi vänta eller vi går nu i stället, sa Julia
  • okej då går vi.
När vi kom upp var han lite arg och jag blev lite rädd men jag sa att fröken hade skickat mig att hämta ett nät då sa han:
-okej.
-tack så mycket, sa Julia.
Äntligen nu måste jag gå tillbaka till dörren. När jag kom tillbaka så öppnade jag dörren. 
 
Kapitel 8 sanningens ögonblick

Jag tog mod till mig och gav mig iväg.
När jag nästan var framme så blev jag
lite rädd tänk om det är ett jättestort monster men det behöver jag inte tänka på. Nu var jag framme jag tittade mig runt sen såg jag ett träd. Jag klättrade upp i trädet och hängde ett nät sen tog jag fram köttbiten och lade den i nätet sen kom det stora monstret. Det var väldigt argt och monstret var lik rektorn, men nu går vi över till uppdraget. Jag släppte ner nätet jag fick han och sen smög jag in i slottet och så hörde jag ett skrik och det kom från höger. Jag smög upp i trappan och jag såg en flicka och jag frågade om hon var Felicia. Hon sa att hon var Felicia. Jag sa att nu måste vi skynda oss om
vi ska hinna att komma ut för om nätet går sönder så är det ute med oss båda två. Nu går vi sen var vi ute från slottet och sen lämnade jag henne och sen gick jag till dörren.


Kapitlet 9 tills någon annan öppna dörren igen

Dagen efter satt jag på lektionen och
tänkte på allt som har hänt. Sen när lektionen var slut och när det var rast hade rektorn hamnat i en olycka. Hennes nycklar var borta och sen kom jag på att jag hade tagit dom. Oj nu måste jag göra en viktig sak. När jag var framme på rektorns kontor sa jag att jag hade lånat hennes nycklar. Hon sa att hon visste var jag hade varit och jag sa:
-Var har jag varit?
  • Du har varit i den magiska världen, sa rektorn.
  • Du har rätt, sa Julia
  • Där ser du, sa rektorn.
  • Men detta måste du lovar att du aldrig säger till nån, sa rektorn.
  • Ok, sa Julia.
Sen så gick jag till Vilma och gjorde det som vi brukar, åka skridskor.
slut

1 kommentar:

  1. Hej Nora!
    Den var jättebra tycker vi!
    Den var rolig ocså!

    SvaraRadera