tisdag 18 december 2012

Den magiska dörren av Alice


Kapitel 1 Hej!
hej jag heter Stina och jag är 10 år, jag går i Valleskolan.
    Jag älskar katter och att rida. jag och Min bästa vän heter Milla och jag blev hennes bästa vän för att vi gick på samma scout för 4 år sen.
    Vår lärare är jag och Milla rädd för. Vår lärare i skolan är jämt arg. Det finns en
    dörr i skolan som aldrig nån går till, bara jag. Den ligger nere i skolans källare den är väldigt läskig ingen har gott in genom dörren.
    Jag har ljus långt hår och mörka ögonbryn.


kapitel .2 brevet
Jag vaknade en tidig morgon med att äta frukost. Men jag hade jätte bråttom till skolan så jag skyndade mig. Jag slängde på mig min väska sen sprang jag till buss-hållplatsen. sen satte jag med Milla. Sen gick jag till dörren där låg det ett konstigt brev under dörren det står på det:
Hjälp jag har ett stort problem, mitt djur har blivit tagen av en HEMSK människa!
Jag heter Alina godis-Alven. Hej då!!!!!
Jag behöver dig!
Oj...oj..oj jag måste hjälpa henne!!


Kapitel 3 nyckeln
Jag tänkte på var nyckeln till dörren var, den var ju i bältet som FRÖKEN har!
Det är inte sant! tänkte jag.
Jag smög sakta sakta till Frökens kontor, hon log och sov så jag fick ta upp bältet och då snarkade hon till!
jag gömde mig under hennes skriv-bord och då så smög jag tillbaka till henne och tog nycklarna och sprang jag iväg till dörren.
Jag vred om nyckeln och då.........................


Kapitel 4 En annan värd!
Så öppnade jag dörren och på andra sidan öppnade sig en värld jag aldrig hade kunnat föreställa mig. Allt var så annorlunda. Jag letade länge efter pilen där det steg Äppeldal. men det var som om den inte fanns tänkte jag och så hörde jag något bland buskarna. Det luktade konstigt men det luktade gott. Men det hördes något och det lät konstigt men jag hade hittat Äppeldal!! Så jag gick till huset och knackade på men det var ingen där så jag ropade på henne men ingen svarade så jag letade överallt och jag hittade henne inte men det vanns ett ställe jag kunde leta på. jag skulle leta i busken. Men busken var Rätt liten men så hörde jag något i ett Husen men så kollade jag men det var ingen där och så hörde jag något till och det var i den andra busken och så den kanske där men det är ju så att det stor inte på brevet att hon fick plats i en buske men då så tänkte jag att jag skulle kolla i busken och där var............


Kapitel 5 en annorlunda vän
en alv och den var jätte liten så frågade jag om det var hon som hade skickat brevet och det var hon.
Hon frågade om:
-Vill du hjälpa mig?
  • Ja det vill jag gärna, sa ja.
    Och så gick vi till hennes hus och det var jätte fint där så det jag kollade en runda och det var
    verkligen fint och så kom hon och frågade om
    jag ville ha något för att äta och det fanns jätte fina mat-måltider och jag sa att jag ville ha något och då så kom hon med en stor tårta. då sa jag att är inte det socker i det så efter en stund blir man tröt. då sa hon att det inte är socker i det och att vi bara har nyttiga saker i alla saker så sa hon att det är godis som är nyttigast. sen åt vi upp tårtan. Sen sa hon att vi skulle gå till Ödet och så tänkte jag att hur kunde lilla jag hjälpa henne med ett så stor problem men jag sa inget.
    Och så gick vi ut. Du är väldigt lik min bästa vän för du gillar katter som hon.
    Men du? Vad är själva problemet egentligen?
    Jo min katt är fången i ödet så jag kan inte flyga dit utan en människa
  • Så det var därför du skickade brevet? frågade jag.
    - jag just därför.



Kapitel 6 mitt uppdrag
Jag kom på hur jag skulle göra och först skulle jag hämta:

  • två rep
  • magi
sen gick jag till Alina och sa att jag skulle gå tillbaka till min vanliga värd och sen gick jag till dörren och vinkade till henne. Sen tog jag upp nycklarna och låste upp och sen gick jag in.


Kapitel 7 tillbaka i skolan
sen gick jag in till klassrummet och där stod läraren och sa att det var rast och jag gick ut till Milla som stod och väntade på mig och jag sa till henne att jag skulle hämta en grej. Då undrade Milla vad det var för grejer. Jag sa att det var hemligt och hon sa att det var okej att det var hemligt. Jag letade efter repet jag behöver. jag smög ner till källaren tyst tyst och jag hittade ett rep men jag behöver två rep så jag letade lite till och tillslut hittade jag ett annat rep och sen gick jag upp till Milla igen. På listan stor det ju magi och det kunde jag bara hitta i den magiska värden så jag sa - hej då till Milla och sa att jag kommer snart och sen gick jag till källaren och tog fram nycklarna och låste upp dörren och där var Alina som väntade på mig och jag sprang snabbt till henne och gedde henne repen och sen sa hon att vi behövde magi också och det är saften i träden så jag sprang vidare till ett träd så jag gjorde ett hål i trädet och jag hade fått en skål av Alina som jag lade saften i sen sprang jag tillbaka till Alina och man skulle hälla det över en och bara en droppe och hon hällde EN droppe på en vinge först och sen den andra.


Kapitel 8 Sanningens ögonblick
jag sa till henne att det var daks att åka och hjälpa henne och då så tog jag sakerna och så gick vi iväg. Det blev tyst en stund. Sen var vi framme och så sa hon att vi skulle enda fram till volkannen som var jätte stor men jag tog mod till mig och började gå igen och jag kände pirret i magen och så såg jag fienden rätt i ögonen och hon påminde mig om läraren de var ganska lika på något sett men jag hade inte tänkt på att det var lava under mig. Innan jag gick över bron knöt jag repet på ett träd och runt mig. sen så såg jag min fiende på nära hål och jag gick i mellan benen så den inte markte mig men jag hade ett rep i mellan så kollade den emellan och jag skulle precis öppnade dörren men den var låst så jag var i knipa!!!!!
jag skrek till Alina men hon svarade inte för hon var inte där men jag tåg mitt andra rep jag hade och så sate jag mig på hans fot och band ihop hans ben och hon markte ingenting som tur var men jag såg en nyckel på hennes bälte och sen tog jag de och låste upp dörren och sprang in igenom dörren och så såg jag en dörr till och sen sprang jag in genom den med och sen såg jag ett galler och innanför där var Alinas katt så jag tog fram de andra nycklarna och provade den ena nyckeln och provade om den passade och det gjorde den inte men jag provade sen den andra och den passade så jag släppte ut den och så sprang den ut och där var fienden och när jag såg den så såg man att den liknade min lärare på ögonen och så kom jag på att jag hade ju lite magi på mig och jag tog Alinas katt och började att lyfta och sen landade jag i Alinas trädgord och sen knackade jag på och där stog Alina överlycklig och sa TACK! Så väldigt mycket sa hon=) Jag sa att jag skulle till min skola ingen och så sa jag hej då!
Sen gick jag till dörren och tog fram nyckeln och låste upp och så försvann jag in genom dörren.
Kapitel 9 Tills någon annan öppnar dörren igen
Dagen efter sitter jag på lektion. Jag satt och tänkte på allt som hade hänt. När vi skulle på rast såg jag att läraren snubblat och bröt benet så jag gick till henne och hjälpte henne . Hon letade efter sina nycklar men det var borta och det var den nyckeln som tillhörde dörren!!! jag sa till henne att hon skulle nog villa sina ben så hon gick upp till hennes kontor och lade sig på sin soffa. Där hade jag chansen att lämna tillbaka nyckeln till henne. Så jag tog upp bältet och lade tillbaka nyckeln. jag gick till min bästis för att bäretta så jag sa:
-jag gick in i den magiska och skulle hjälpa min nya vän med att hjälpa henne att rädda hennes djur och sen var det därför jag kom och behövde repen. Sen sa jag att du får inte säga det till nån. Sen när skolan var slut skulle vi leka och vi skulle rida.
Slut!!! Den magiska dörren!!!
Författare: Alice
Efternamn: Jönsson
Telefonnummer: 072-5505056
Hem-nummer: 0371-50366
Bok: DEN MAGISKA DÖRREN
Boken handlar om:
Det är en flicka som heter Stina.
I hennes skola finns en magisk dörr. Och bakom dörren finns.....?











1 kommentar:

  1. Vi tycker att den var bra men det fanns lite stavfel. TIPS! Stor bokstav och använd stava rex.

    SvaraRadera