tisdag 18 december 2012

Den magiska dörren av Emil

Kapitel 1 Hej.
Hej jag heter Robin. Min skola heter Björkskolan. Jag är 10 år.
Jag gillar att spela fotboll. Jag är räd för vaktmästaren,
för han är konstig. Jag undra varför man inte får går in i den den konstiga dörren. Den är läskig. Den finns i omklädningsrummet. Det bästa är att spela fotboll med Kalle för han är rolig.
  1. Kapitel 2 Brevet

En dag gick jag för bi den konstiga dörren. Under dörren låg det ett brev. Hej jag heter Minismurf Yxmördaren är på fri fot du måste göra något. Hjälp du måste göra något !! Hälsning Minismurf .

Kapitel 3 Nycklarna

Nu var jag tvungen att hämta nycklarna till dörren.
Men de värsta var att vaktmästaren hade dom.
För jag hade set vaktmästaren med nycklarna i jackfickan
Jag går in i vaktmästarens rum åh nej han sitter vid sin bänken jag smög fram och tog nycklarna. Men då tappar jag nycklarna och han ryker till. Jag kände mig. Red och pirig. Jag sprang ner i källan och vred om nyllen.


Kapitel 4 En annan värld

Jag öppnade dörren och gick in i en konstig värld. Nu var det bara att hitta Minismurf. Han var säkert vid fängelset. Jag kände lukten av rök och hörde nån som ropade på hjälp. Jag såg något som stod och gnagde på ett träd. Där såg jag Minismurf.


Kapitel 5 Annorlunda vän

Framför mig stod en liten blå varelse. Det var minismurf.
-Hej vad heter du?
-Jag heter Robin. Vad heter du?
-Minismurf. Vi måste dra annars hugger yxmördarn huvudet av oss.
  • Han kommer, spring, bron är sönder vi måste simma, säger jag
  • Nej jag kan inte simma, Vi gömmer oss så länge, sa Minismurf.
  • Du påminner mig om min kompis Kalle.
  • Hur då?
  • Ni har samma röst. Titta trädet där borta. Vi gömmer oss där.


Kapitel 6 Mitt uppdrag

    Jag vet hur vi kan fånga yxmördaren jag behöver.
  • ett långt rep
  • 10 varm korv
  • 1 nät
Vi ska göra en fälla. Vi lägger varmkorvarna vid ett träd och så spänner vi repet när han kommer. När han äter korvarna, då trillar han på repet och då kastar vi nätet över han. Jag ska bara hämta sakerna i den vanliga världen.


Kapitel 7 Tillbaka i skolan

När jag kom tillbaka till skolan var det rast. Jag måste till vaktmästaren. Jag smög mig tyst in hos vaktmästaren. Yes jag har ett rep, tänkte jag. Nu var det bara att hämta de10 varmkorvarna. Nej mattanten ser mig.
-Vad gör du här, sa hon
-Inget jag skulle se vad det blev för mat, sa jag. Korvarna hade jag bakom ryggen.
Yes nu ha jag 2 saker. Men vem har ett nät? Vaktmästaren. Jag smyger mig in till vaktmästaren. Där har vi ett nät. Kalle är bra på att ta saker.
-Kalle kan du ta nätet? frågade jag.
-Ok sa Kalle,
Kalle smög sig sakta in till vaktmästaren.
-Jag har den, sa Kalle
-Ok
Nätet var ganska klibbigt. Jag hade lite dåligt samvete, för att jag hade en ny kompis. Jag sprang snabbt till den magiska dörren.


Kapitel 8 Sanningens ögonblick
Jag tog mod och gav mig iväg in i den magiska världen. Yx mördaren såg ut som vaktmästaren och pratade som vaktmästaren. Yxmördaren hade en yxa i handen. Jag började springa mot fällan.
-Å de lukta korv, sa yxmördaren. Han börkade springa mot korvarna.
  • Minismurf är du redo? sa jag.
  • Ja, sa Minismurf.
-Dra nu, han kommer.
Yxmördaren snubblar på repet och nätet slängs över honom. Jag och Minismurf slängde yxmördaren i ån.
-Hej då Minismurf, sa jag.
Jag sprang tillbaka till skolan. Jag kände mig glad.


Kapitel 9 Tills någon annan öppnar dörren igen.

Dagen efter satt jag på lektion och tänkte på allt som hade hänt i går. På rasten spelade jag fotboll.
Kompisarna undrade var jag hade varit. Då såg jag att vaktmästaren hade krockat med sin bil. Jag sprang fram till honom och frågade hur de gick.
  • Det gick bra, sa vaktmästaren. Men en av mina nycklar är borta.
-Jag tog dom för jag skulle hjälpa en kompis i den magiska världen, sa jag. Ska det bli min och din hemlis?
- Ok, sa vaktmästaren
Efter de gick jag och Kalle och spelade fotboll.

Slut!!

1 kommentar:

  1. hej Emil din beretelser var bra. Den var spenande. Hanna

    SvaraRadera