tisdag 18 december 2012

Den magiska dörren av Hugo och Carl

Kapitel 1 HEJ

Hej, jag heter Hannes. Jag är 10 år gammal. Jag bor i Krabbsjögrund med min mamma och pappa. Min skola heter Stritskonstskolan. Jag och mina kompisar Anton och Pontus brukar fiska. Jag är inte rädd för nånting, förutom fiskare Jansson. När vi inte fiskar tittar vi på den konstiga dörren i skolan.

Kapitel 2 Brevet!

Igår hittade jag ett brev under dörren. Det stod hjälp, hjälp jag har blivit kidnappad av Doktor- dofelsmits och han tänker släppa ner mig i vulkanen. Min enda chans nu är att du kommer in genom att hämta nycklarna .Snälla! jag behöver din hjälp!


kapitel 3 Nycklarna.

Jag måste hitta nycklarna fort, jag har bara en timme på mig. Var kan nycklarna vara? Jag sprang igenom korridoren och då såg jag fiskare Jansson. Han hade nycklarna. Han la sig ner på soffan och somnade. Jag smög in. Just när jag tog nycklarna vaknade Jansson och då gömde jag mig bakom soffan. Jag kände en bra känsla i kroppen för han drack en tre meter lång flaska wiskey och somnade igen. Då sprang jag allt vad jag kunde. Jag kände spänningen i hela kroppen. Jag sprang ner i källan. Jag stoppade i nyckeln och vred om.


Kapitel 4 En annan värld!

På andra sidan dörren öppnade sig en stor värld.
Jag såg på världen. Den var så olik min egen.
Då såg jag en korvvagn. Jag gick en bit och sen tog jag en taxi runt världen.
Jag så många saker som jag aldrig hade sett förut.
Sen hoppade jag av. Och då såg jag vulkanen! Den var 90000 meter hög. Jag såg en människa. Jag tror att den var Doktordofälsmits. Jag måste rädda hans fånge snabbt innan han kommer hem!


Kapitel 5 En annorlunda vän.

Det kom en liten sak närmare och närmare mig, han påminde lite om Anton och Pontus. Den sa:
  • Hej Hannes hur mår du?
  • Eh hej,sa jag. Hur vet du vad jag heter ?
  • Du är väl Hannes?
    Jag sa ja. Då sa han att jag var en kändis bland han och hans folk.
  • Du ska besegra Doktordofälsmits.Du behöver några saker som står på denna listan som du ska få av mig.
    Jag tittade på listan. Hur ska jag kunna hitta alla dom sakerna.
    Kapitel 6 Mitt uppdrag.
    Rätt som det var kom jag på hur jag skulle göra. Jag behöver:
  • Tio korvar.
  • Ett rep med krok.
  • Mammas bil.
    Nu kom jag på en plan som skulle rädda den som Doktordofälsmits har fångat. Jag ska ta mig förbi trollet och putta ner Doktordofälsmits i vulkanen. Jag tog avsked från min nya vän och sprang mot dörren.

Kapitel 7 Tillbaka i skolan.

När jag kom tillbaka till skolan så var det dags att börja leta efter det 10 varmkorvarna. Jag sprang mot köket. Jag frågade:
  • Kan jag få 10 varmkorvar?
  • Vad ska du ha dom till? frågade mattanten.
  • Jag ska äta dom för jag åt ingen frukost
    Nu måste jag hitta ett rep med krok. Det fanns hos Jansson i hans lilla rum i slutet av korridoren. Jag sprang igenom korridoren. Sen kom jag fram till dörren och knackade på. Jansson öppnade dörren och sa:
  • VAD VILL DU DIN SKITUNGE! skrek han.
-Jag ville bara låna ett rep med krok, pep jag.
Jag fick ett rep och tog mammas bil och lastade på allt. Det var ganska smutsigt i bagaget. Min vän Pontus frågade om vi kunde leka efter skolan. Jag sa att de inte gick i dag och sen började jag köra fort över skolgården och sen till dörren. Jag körde in i dörren och var på väg till min nya vän med kroken. Jag sprang till parkeringen.


Kapitel 8 Sanningens ögonblick.

Jag tog mod till mig och gav mig iväg. Jag körde in i världen och tog mig upp för vulkanen. Jag kastade repet runt ett träd och svingade mig upp. Nu såg jag Doktordofälsmits. Han hade fångat ANTON!!! Nu såg Doktordofälsmits mig och kallade på sina vakter. Han påminde om fiskare Jansson för båda hade en vårta på stortån. Nu kom trollen till attack och då kastade jag korvarna ner i vulkanen och trollen hoppade efter. Doktor dofälsmits skulle just sänka ner Anton i vulkanen när jag slog till Doktor dofälsmits och knuffade in honom i buren. Anton hoppade ut. Jag sänkte ner buren mot lavan och han flöt iväg. Just då hörde jag lavan koka och bli större.
- Vi hinner aldrig ner från vulkanen sa jag.
- Jo det gör vi, jag har två stycken skotrar med mig, sa Anton. Vi åkte ner innan lavan kom upp till kanten. När allt var klart åkte vi tillbaka till skolan.


Kapitel 9 Tills någon annan öppnar dörren igen.

Dagen efter satt jag på lektionen och tänkte på allt som hänt. På rasten såg jag att Jansson hade trillat och slagit huvudet i klätterställningen. Jag hjälpte honom upp. Nu började Jansson leta efter någonting. Han sa:
  • Ser du mina nycklar någonstans? Jag gav honom nyckeln och sa:
    • Detta blir en hemlighet mellan oss.
      Han sa okej. Sen gick jag och Anton och fiskade.




SLUT!









4 kommentarer:

  1. Vi tycker att den var rolig då och då. Men vi fattade inte vad skotrarna kom ifrån och mammas bil. hur kom mammas bil in genom dörren. Nästa gång ni skriver en berättelse tips förklara lite bättre. Dörren borde vara stor.

    SvaraRadera