tisdag 18 december 2012

Den magiska dörren av Maja

Kapitel 1 Hej

Hej Jag heter Anna och jag är 8 år. Jag går
i Klockargårdsskolan i Falun. Vi har en konstig dörr nere i trädslöjden den är mörk och på framsidan står det STÖR EJ. Den brukar jag gå och kolla på när det är rast. Jag tycker om att leka med min kompis men den där mister Frank han är läskig det tycker både jag och min kompis.


Kapitel 2
Brevet

Vad är det som ligger under dörren. Jag tog upp det , ett brev!

Hej
Du måste hjälpa mig jag är inlåst här. Du måste öppna dörren även fast det står stör ej. Det finns ett troll här inne som tänker äta upp mig snart. Snälla skynda dig Hälsningar Mini

Kapitel 3
Nycklarna

Nu var jag tvungen att få tag på nycklarna till dörren. Någon där inne behövde min hjälp...
Men vem kan ha nycklarna. Jag frågar min kompis.
-Sara vet du vem som har nycklarna till dörren?
-Nej men Mister frank han har många nycklar. Han ligger och sover nu så du kan smyga in och ta nycklarna.
Okej nu gör jag det 1 2 3 jag öppnade dörren sakta sakta sen gick jag fram och tog nycklarna. o nej jag tappade dom. Han vaknar! Vad gör du med mina nycklar Anna? Jag skulle bara hämta nycklarna till fröken vi ska göra en hinderbana så vi måste ha nycklarna till förrådet. Men varför väckte du mig inte och frågade efter nycklarna? För jag trodde att du ville sova. Ta nycklarna och gå med de till fröken men tappa de inte igen. Jag klarade det. Åå vad glad jag blev nu går vi till den magiska dörren och ser om vi kan öppna den. Vilken nyckel kan det vara jag provar den här. Den var fel jag provar den här i stället. Den var rätt. På tre vrider jag upp 1 2 3...


Kapitel 4 en annan värld
På andra sidan dörren öppnade sig en värld jag aldrig hade kunnat förställa mig. Allt var så annorlunda...
-Jag måste gå själv Sara.
-Men varför får inte jag följa med?
-För att det stod i brevet att det finns ett troll där inne som är hungrigt. Hej då Sara nu går jag in .
Vilka höga berg det finns här inne. Undra varför träden känns mjuka. Och luktar gott.


Kapitel 5 en
annorlunda vän

Då hörde jag att det knaprade uppe i trädet. Vad kunde det vara. Sedan hoppade någon ner från trädet och sa:
- Hej vad heter du?
- Jag heter Anna, sa jag jag lite nervöst.
- Vad heter du? frågade jag.
  • Jag heter Mini.
  • Var är din mamma och pappa?
  • De är fångade av trollet, sa Mini sorgset. Hoppas bara att någon har fått mitt brev.

  • Jag har fått ditt brev,sa jag.
    -Är det sant!
  • Ja.
  • - Vet du var trollet har sin grotta? Nej det gör jag inte.
    O nej det här blir svårt
    Kapitel 6 Mitt uppdrag


    Rätt som det var kom jag på hur jag skulle göra för att rädda Minis mamma och pappa. Jag skulle hämta en kompass så jag kunde hitta till trollet sedan skulle jag hämta en sax så att jag kunde klippa bort snörena som de satt fast i och till sist skulle jag hämta ett gevär så jag kunde söva trollet.
  • Ett kompass
  • en sax
  • ett gevär
    Hej då Mini jag måste gå tillbaka till min skola.

Kapitel 7
Tillbaka i skolan

När jag kom tillbaka till skolan var allt som vanligt. Nu var jag tvungen att hämta en sax uppe i syslöjden. När jag hade gått upp för alla trappor så kom jag till syslöjdens dörr. Jag gick in i slöjden sakta sakta sen smög jag till saxarna och tog en. Nu var jag tvungen att hämta en kompass. Jag gick till fröken och sa vi behöver en kompass till gympan.
-Ok här har du en
kompass men var försiktig så att du inte tappar det.
-ok.
Nu behöver jag bara ett gevär. Vem kan hjälpa mig. Jag kan fråga Sara om hennes pappa har ett gevär.
- Sara har din pappa ett gevär.
  • ja det har han.
  • Kan jag få låna det.
  • Ja det får du.
  • Tack Sara Du är världens bästa kompis. Nu måste jag skynda mig till den magiska dörren. Hej då Sara.

Kapitel 8 Sanningens ögonblick


Jag tog mod till mig och gav mig iväg... Hej igen Mini. Nu har jag alla grejer till min plan. Är du redo att gå till trollet. Jag är redo. Nu går vi Mini. Vi gick och gick äntligen var vi framme. Vi gömmer oss bakom stenen och spionerar på trollet. Kolla han kokar upp en gryta med varmvatten precis som mister Frank brukar göra. Han ska nog äta lunch... Kolla där är din mamma och pappa Mini. På tre skjuter jag en sömnpil 1 2 3 . Kolla han sover nu går vi och räddar din mamma och pappa. Hej min älskade Mini. Kan ni ta loss oss. Ja det kan vi. Kom nu går vi här ifrån. Hej då Mini hoppas att vi ses igen.



Kapitel 9 Tills någon annan öppnar dörren igen



Dagen efter satt jag på lektionen och tänkte på allt som hade hänt... Nu är det äntligen rast.
-Kolla Sara mister Frank har trillat vi måste gå och hjälpa honom.
-Hur är det mister Frank?
-Det gör ont. Kan vi hjälpa dig. -Ja ni kan hämta plåster och hjälpa mig upp på benen igen. Jag springer och hämtar plåster Sara. Nu kommer jag . Här får du ett plåster. Åh du mister Frank här har du dina nycklar.
-Åh tack Anna.
-Hej då mister Frank. Kom Sara nu går vi och äter glass.
SLUT!




1 kommentar:

  1. DIN BOK VAR BRA!!!!!!!!!!=)=)=)=).
    DU SKA INTE SKRIVA 123 HELA TIDEN!!!!!!!!!!!!=).
    OCH DU MÅSTE SKRIVA DIN VÄNS NAMN I FÖRSTA KAP 1
    !!!!!!!! TJABBA TJENA HALLÅ!!!!!!!!!!!!!!!
    OSKAR OCH HUGGE=)=)=)=)=)=)=)=)

    SvaraRadera