tisdag 18 december 2012

Den magiska dörren av Klara

Kapitel 1 hej
Jag heter Filippa min skola heter Valleskolan. Jag är 10 år. Min bästa vän heter Vilma. Hon är min bästa kompis för hon är snäll. Jag är rädd för en vaktmästare som heter Jörgen. Han skäller alltid på alla i skolan, därför är jag rädd för honom. Det finns en dörr i skolan som ingen i skolan går till,
förutom jag och Vilma.
Det är väldigt mörkt där.

kapitel 2 brevet
När jag gick ner till dörren
så såg jag ett brev som stack ut genom den magisiga dörren. Jag tog upp
det. På brevet stod det:
Hej! Jag behöver din hjälp!
Jag är i stor fara skynda dig!
Det kan bli ett svårt uppdrag
hälsningar
Frans...
Jag sprang tillbaks till klassrummet och bad vilma om hjälp vi sprang till baks till dörren!

Kapitel 3 nycklarna
-Nu gäller det bara att hitta nycklarna, sa jag
när vi gick ut igen. Så såg jag att Jörgen
hade nycklarna som jag trodde var till den magiska dörren.
Jag följde efter honom i smyg. Han gick till ett bord och la nycklarna
på bordet. När han hade gått så tog jag nycklarna.
Jag gick till dörren igen när jag hade kommit in så såg jag att det fanns många nycklar. Jag testade alla och till slut hittade jag den rätta. När jag skulle vrida på nyckeln
så sa jag till mig själv i fall jag verkligen skulle
vrida på nyckeln. Jag var jätterädd. När jag va nära på att ha vridit ett varv så drog jag tillbaks nyckeln och tänkte ska jag verkligen göra detta, sa jag sen så gjorde jag det i alla fall.
Sen öppnades dörren. Jag kikade in genom gläntan.
Jag var så glad att jag hittade nyckeln så
jag kände solen i magen!!!

'kapitel 4 en annan värld


På andra sidan dörren va en helt annan värld. Jag kunde inte föreställa mig en sån värld. Jag kunde inte ha med min bästa vän för hon blev sjuk.
Världen bakom dörren va som en skog med masa klippor och berg. Jag gick tre steg in i skogen sen hörde jag not som rafsade mellan träden.
jag gick 3 steg till. Jag smakade på ett bär. Jag luktade på bäret innan jag åt det.
Bäret luktade en konstig lukt jag kunde inte komma på vad det var för lukt. Ner jag smakade på bäret så hade det likadan smak
som det luktade. Jag kände på massa grenar och träd.
Nu hörde jag nåt som rafsade mellan träden när jag hörde det blev jag rädd.

Kapitel 5
En annorlunda vän

Plötsligt dök det upp en konstig
varelse framför mig
den liknade lite Vilma
på utsidan. Jag sa:
-Vad heter du?

-Ehm jag heter Frans, svarade varelsen lite nervöst.

Varelsen sa:
-Jag har ett problem
mitt husdjur har blivit stulet
av en hund. Tror du att du kan hjälpa mig?
Hur ska jag kunna klara det?

  • Okej då jag gör väl det då, sa jag.
Kapitel 6 mitt uppdrag

Plötsligt kom jag på hur jag skulle göra.
Jag ska hänga ett rep
med 3 varmkorvar i. Och sen locka draken så jag får tag på ditt husdjur
fast jag har inte alla grejer vi behöver. Jag måste göra en lista så kan jag hämta grejerna i min skola
okej. jag måste göra
en lista jag behöver

  • ett långt rep
  • 3 varmkorvar
kap 7
tillbaka i skolan
Nu är jag tillbaka i skolan
tiden har stannat vilken tur.
Nu ska jag bara hämta mina grejer. Jag börjar med repet
jag smög försikt in i klassrummet. Jag letade överallt innan jag hittade repet.
Nu ska jag bara leta efter Vilma. Hon hoppade hopprep.
Jag sa till henne jag behöver din hjälp. -Okej jag kommer.
-Bra vi måste till matsalen.
-Vad är det vi behöver?
-Varm korvar.
-Varför det?
-Hemligt.
Nu går vi. Vi kollade in i köket och såg mattanten hon gjorde varmkorvar. Perfekt!
Mattanten gjorde dom på något speciellt sätt.

-Vi måste smyga in och ta 3 stycken varmkorvar.
-Vem ska göra det då?
-Jag vet inte vi gör det båda.
-Okej.
Nu ska jag gå till den magiska världen med alla grejer.

kap 8 sanningens ögonblick.
Jag tog mod till mig och gav mig i väg. Jag mötte min fiende och han påminde mig om Jörgen, vaktmästaren alltså.
Först tar jag och binder
fast fienden med mitt rep. Jag gav honom 3 korvar att knapra på. Nu gick jag till min vän.
På vägen till min vän så hittade jag en nyckel. Jag tog upp den. När jag kom fram så testade jag att sätta in nyckeln i järnburens lås, den passade.
kap 9 tills någon annan öppnar dörren igen.

Dagen efter satt jag på lektionen och tänkte på allt som har hänt. På lektionen såg jag Jörgen, han trillade och då letade han efter sin
nyckelknipa. Jag sprang ut ur klassrummet och sa att jag behövde dricka fast det gjorde jag inte jag kastade ut nyckelknipan och låtsade som om inget hade hänt.=)
Nu var skolan slut jag gick till magiska dörren och sa till frans att vi går till badhuset
-Okej kom så går vi.

Slut!

1 kommentar:

  1. Vi gillar din bok men var kom draken ifrån??
    Först så skulle du locka på draken med varmkorvarna men i kapitel 8 gav du ju dom till skurken ju vem var det som du skulle ge korvarna till igäntligen??
    Du skrev fel litegranna!!!!!
    Du skrev på ett bra sätt att den var lättläst=)

    Av vänliga hälsningar tjabba tjena hallå Hugo och Lille mannen=)=)=)=)
    Ps Lille mannen är Oskar=)

    SvaraRadera