tisdag 18 december 2012

Den magiska dörren av My

Kapitel 1
Hej
Hej! Jag heter Elin och är 8 år jag går i Villstadskolan. Och på skola finns det en läskig vaktmästare. Han är läskig för när jag sparkade upp en fotboll på taket blev han arg.
Jag har en bästis hon heter Sara hon är väldig snäll. Den konstiga dörren som finns på skolan kallar alla den magiska dörren och det tycker jag med.
Kapitel 2 Brevet
En dag hittade jag ett brev under den magiska dörren jag tog upp brevet och jag läste det. Det stod:
Hjälp jag är i fara du måste hjälpa mig fort annars kommer en grottman och då ligger jag väldigt risigt till snälla hjälp!
Hälsningar pysslingen.

Kapitel 3 Nycklarna
Jag måste hitta nycklarna. Jag sprang över skolgården tills jag fick syn på den läskiga vaktmästaren han hade nycklarna i bakfickan. Jag följde efter honom. Han stannade och pratade med en lärare jag tog nycklarna fort och sprang i väg. Det var skönt och ha det gjort. Jag sprang ner i källan och vred nyckeln åt vänster.

Kapitel 4 En annorlunda värld
Dörren öppnade sig jag gick in det luktade illa. Jag hörde någon skrika på HJÄLP! Jag var väldigt rädd. Jag tände lampan och fick syn på en liten pyssling han var nog rädd, för han sprang i väg. Plötsligt så upptäckte jag vad det var som luktade illa. Det var en död fladdermus.

Kapitel 5 en annorlunda vän
Plötsligt dök det upp en grön figur.
  • Hjälp! den gröna figuren hoppade fram och skrämde mig.
  • Hej, sa jag. Vad heter du?
  • Jag heter Petter. Vad heter du?
  • Jag heter Elin och är 8 år.
  • Kan du hjälpa mig?
  • Vad ska jag hjälpa dig med?
  • Få ut mig här i från! snälla.
  • Okej då
Det var en pyssling han var väldigt grön han var inte rädd längre som tur va. Om Petter inte kommer ut här i från så ligger Petter väldigt risigt till. Petter liknar min kompis Sara för att Petter gillar grön och det gör Sara med.

Kapitel 6 Mitt uppdrag
Rätt som det va kom jag på hur jag skulle göra för att rädda pysslingen. Jag tänker stoppa i pysslingen i en säck och för det behöver jag.
  • En sax.
  • En tråd.
  • En kniv.
  • En säck.
När jag ska gå förbi grottmannen och han undrar vad jag har i säcken säger jag att jag har sopor.
  • Petter jag går och hämtar sakerna vi behöver.
  • Okej.
  • Hej då Petter!
  • Hej då.

Kapitel 7 Tillbaka i skolan
När jag kom till skolan så var allt som vanligt. Det var fortfarande rast. Jag gick in i klassrummet och hämtade en sax. Nu skulle jag hämta en tråd det finns nog också här i klassrummet. Jag letade och letade. Till slut hittade jag en tråd. Nu blir det svårare för jag måste hitta en vass kniv. Men jag vet att det finns en kniv nere vid vaktmästarens kontor. Jag blev lite rädd. Men som tur var att det fanns någon där. Jag tog kniven snabbt och jag såg en säck. Samtidigt såg jag vaktmästaren men just då kom min bästa vän. Hon sprang fram till säcken och tog den åt mig sedan sprang jag tillbaka till den magiska dörren.
Kapitel 8 sanningens ögonblick
Jag tog mod till mig och gav mig iväg. Min plan är att ta en säck att stoppa pysslingen i och ta en tråd för att knyta ihop säcken och sen ska jag ta en sax och klippa några hål så att pysslingen kan andas. Nu ska jag klippa hål i säcken sedan klippte jag till en tråd. Nu är det bara att stoppa pysslingen i säcken och knyta ihop den. Pysslingen sa att jag skulle gå till vänster. När vi kom fram stod grottmannen där.
Grottmannen sa:
  • Vad har du i säcken.
  • Jag har sopor.
  • Jag tror dig inte.
Vad ska jag göra?
Jag kan ju inte säga sanningen som det är?
Jag tänkte och tänkte men till slut kom jag på var jag skulle göra jag ska ta saxen och klippa av hans hår så att han bli så till sig att han försöker sätta på sig håret igen och jag springer fort förbi han.
  • Så var har du i säcken?
Jag tog saxen snabbt och klippte av lite hår och släppte saxen och sen sprang jag iväg.

Kapitel 9 Tills någon annan öppnar dörren igen
Dagen efter satt jag på lektionen och tänkte på allt som har hänt. Sen när lektionen var slut så var det rast. Men den rasten var inte som vanligt för när jag kom ut så låg den läskiga vaktmästare på marken han hade ett stort sår på handen, vaktmästaren sa:
  • Snälla kan du hjälpa mig.
  • Okej, sa jag.
Och tog ett plåster och satte på det på vaktmästarens hand men sen märkte han att ena nyckeln var borta och jag sa hela långa historien. Han lovade att inte säga det till någon och sen gav jag honom nyckeln. Men va jag längtar tills efter skolan för då skar jag leka med min bästis Sara. SLUT!!!

DEN MAGISKA DÖRREN

1 kommentar:

  1. Hej My din berättelse var bra jag vill läsa mer om dina berättelser men vart hände med pysslingen?
    Varför sprang Sara i från Grottmannen? Kan du skriva längre kapitel nästa gång?
    Ellen

    SvaraRadera